Werken met wisbordjes

Wisbordjes, vorig jaar is er in een aantal klassen mee geëxperimenteerd en dit schooljaar  worden ze in alle klassen gebruikt, zelfs bij de kleuters. Ze zijn een eenvoudig en doeltreffend middel om in één oogopslag te zien of de hele klas je instructie heeft begrepen. In plaats van één leerling voor de klas te roepen of een beurt te geven, stel je de vraag aan de klas als geheel en noteren alle leerlingen hun antwoord op hun wisbordje dat ze daarna omhoog houden.

 De betrokkenheid wordt verhoogd en 100% van de leerlingen neemt actief deel aan de les. Er worden geen vingers opgestoken. Er is voortdurend afwisseling tussen de leerkracht die instructie geeft en de leerlingen die nadenken en antwoorden.

Het biedt de mogelijkheid om feedback te geven en te monitoren welke mate van begrip er is bij individuele leerlingen en de klas als geheel. Op basis hiervan maak je keuzes: verder gaan naar de fase van zelfstandige verwerking of langer doorgaan met instructie en begeleide inoefening.”